onsdag 13 november 2013

Spännande inlägg om mina erfarenheter i hot&relax-rummet

På gymmet där jag går finns ett rum som heter hot&relax, där man bland annat har fitness pilates och body jooga (varför måste man förfinska alla utländska begrepp?). Förra veckan testade jag på pilates och idag var jag på yoga. Det var nog hot i rummet, men jag kan inte påstå att det var så värst relaxing.

Jag är ganska rastlös av mig så jag tänkte att kanske är det en bra idé att gå på något sånt här, speciellt när jag försöker testa på så mycket som möjligt av gymmets passutbud. Jag har tyckt om body balance, som är en blandning av yoga, tai chi och pilates. 

Min erfarenhet av pilates kan kort sammanfattas så här: Man står i ett varmt rum fullt med folk som andas obehagligt ljudligt. Speciellt gubben bakom mig. Jag blir nervös av att andas på ett visst sätt, dessutom till plingplong-musik som gör mig ännu mer rastlös. Jag kollade på klockan hela tiden och kände mig mer stressad än avslappnad.

Yogan var om möjligt ännu värre. Jag har varit någon gång för länge sen och tydligen förträngt att jag inte heller då tyckte det var min grej. Ett plus att man andades mer ljudlöst, endast genom näsan. Den enda som andades obehagligt högt denna gång var jag själv som höll på att dö. Trodde dessutom att byxorna sprack vid ett tillfälle (det gjorde de inte, om det var någon som undrade!). Kände mig inte heller här speciellt avslappnad. Ett annat plus var musiken, bättre än plingplong, som var indisk lugn musik där de enda orden jag kände igen var sri, guru och shiva.

Säkert är både pilates och yoga bra för kroppen, men det är nog inte riktigt min grej. Delvis för att jag inte behärskar det, men har svårt att se hur jag ska kunna göra det när bara andningen ger mig obehag. Vill nog ha lite mer action.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar