söndag 30 december 2012

Årskrönika 2012: januari-april

Januari
Året 2012 inleddes med middag med vänner, raketstittande, Wii-spelande och övervakande av tonårsfest. Året inleddes även med ångest. Det enda konkreta jag visste om året framför mig var att jag skulle åka till Indien med min ämnesförening och att jag skulle skriva gradu. Resten var relativt blankt och det skrämde mig lite. Men som mycket annat det här året ordnade det sig. Jag klagade åt rätt person, min vän Felix, och redan samma dag fick jag ett erbjudande om vikariat på Åland. Januari blev därför lite stressigt med visum till Indien som skulle ordnas, resan förberedas och lägenhet på Åland fixas. Men det ordnade sig och i slutet av månaden begavs det av till New Delhi med 23 andra personer. 

Nyårsafton 2011-2012

Jag och Taj Mahal.
Februari
Februari inleddes i Indien. Det var en härlig men också ganska ansträngande resa. Vi bland annat hoppade på rullande tåg, blev välsignade vid heliga sjöar, tog en tur på Ganges och besökte en hel del tempel. Med mig hem kom ganska många halsdukar och en och annan souvenir. Min största förvåning över vår resa till Indien var att jag inte blev sjuk, men det var ju förstås en stor lättnad också. Dagen efter jag anlände i Åbo begav jag mig till Åland för att påbörja mitt vikariat. Det var spännande men även om det var grymt mycket jobb trivdes jag som fisken i vattnet från första stund. Och att bo i Mariehamn var inte så dumt det heller. Det var min första födelsedag som jag jobbade, men det var helt okej. Umgicks också med bästaste Sofia den dagen. Februari kändes även detta år som årets kortaste månad, vilket den också är. Att åka från ett trångt Indien med massa folk till ett näst intill folktomt Åland var en ganska stor förändring, men jag minns hur skönt det var att få lugn och ro efter två veckor i Indien. 
Jag och Nina vid en moské i Delhi.

Jag vid Big Buddha i Bodh Gaya.

Bodh Gaya, stället där Buddha fick sin upplysning och blev Buddha.






Mars
I början av månaden fick jag mitt första besök till min Ålands-lägenhet, av Malin. Det var en trevlig helg med mycket sallad men också sightseeing och lite festande.  Jobbet knallade på, och att säga att jag trivdes är en underdrift, jag har nog aldrig trivts så bra någonstans i hela mitt liv tror jag. Jag var kanske lite ensam mina första månader på Åland, men som tur hade jag jobb som tog upp mycket av min tid. Jag fick också äran att vara hundvakt en par gånger åt Sofias söta hund Ville. I mars började jag också gå och simma och skaffade gymkort. Jag förvånades över hur mycket man hinner med när man inte äger någon tv. Jag hann även med någon visit hemhem, bland annat för att gå på dop och bröllop. Tack vare mina gymbesök blev jag vän med Eeva och då blev träningen också roligare. Vi kom också på att vi delade intresse också för mat. Så för det mesta tränade och åt vi, men också festade ibland. En fest i Eckerö gjorde också att jag klickade med bästaste Hanna. Även om vi visste om varandra hade vi aldrig umgåtts förut, med det blev det som tur ändring på i mars.
På promenix i Mariehamn

Sötaste Ville som valp.

Hanna festar.

Sofia och Ville.


April
I början av april fick jag besök av syrran och hennes frimbel. Vi gick bland annat på bio, gick ut och äta och körde omkring på Åland lite. Jag var i jobb så de underhöll sig själva för det mesta. Påsken firades hemma i Vasa. En ny period påbörjades i skolan, och det började flyta på allt bättre. I april blev det ganska mycket festande, men också fortsatt gymmande och simmande. I april fick jag också världens bästa Ankis på besök. Vi hann också med lite festanden och en lyckad shoppingtripp till Stockholm. Detta års vappen firades än en gång utomlands, den här gången i Tyskland som jag och mamma besökte för att bland annat gå på min gudssons konfirmation. 
Sofia och Ville på promenad.

Picnic i skogen, en helt perfekt dag <3

Skål på båten!
Partybrudarna på Arken.

Promenx.

Gangstah-Jessika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar